Laat de jacht beginnen

Alweer bijna drie weken geleden kwamen we aan in het zonnige Suriname.

In de tussentijd hebben we het een en ander meegemaakt.

Zo zijn we twee weken geleden begonnen met onze stage.

Vanuit het MOB kregen wij de vraag om op scholen kindtrainingen te geven. Via de zorgleerkracht van de school, kregen we 19 kinderen met gedragsproblemen toegewezen. Met deze 19 kinderen zijn we gestart met het trainingsprogramma. Voordat we begonnen met het geven van de trainingen, hebben we alle kinderen geobserveerd in de klassen. Het onderwijs is hier heel anders dan het onderwijs wat we gewend zijn in Nederland.

De leerkrachten  werken hier vanuit hun hart met de kinderen. Echter blijkt wanneer een kind afwijkt van ´het normale´ de leerkrachten niet de middelen hebben om deze kinderen te kunnen helpen.

In een verder stadium van het project gaan we methodieken aanbrengen in de klassen. Door bepaalde structuren of bv beloningssystemen aan te brengen in de klas is een kind met een gedragsprobleem al deels geholpen (waar in Nederland een kind een compliment krijgt bij vertonen van goed gedrag, wordt in Suriname de nadruk gelegt op afkeuren van negatief gedrag).

Een blik uit de Surinaamse cultuur

Vorig week zondag besloten we om een dagje te luieren. Samen met onze huisgenootjes gingen we een dag naar White beach. White beach is één van de aangelegde strandjes in Suriname. Het witte strand en de palmbomen geeft een tropisch gevoel. Op zondag zijn veel lokale mensen op het strand. Zij barbecue en genieten van het weer. Er hangt een ontspannen sfeer op het strand.

Else en ik hadden het geluk om een Surinaams gezin te leren kennen. Rik van surinaamse orgine was hier op vakantie met zijn gezin. We hadden een leuk gesprek, waarop Rik besloot ons uit te nodigen. Samen met Else ging ik de dag erna naar het gezin. We moesten naar Commewijde gaan (dit ligt aan de overkant van de rivier).

Met de fietsen op de boot werden we naar de overkant gebracht (een heel avontuur al opzich!). Aan de overkant stond Rik op ons te wachten. Hij liet ons kennis maken met de Javaanse keuken en bracht ons vervolgens naar zijn huis. We genoten beide van de gastvrijheid van het gezin.

Allerlei javaanse lekkernije werden ons toegestopt. Als klap op de vuurpijl kregen we ook nog een javaanse kookles. Al met al smullen, smullen, smullen! Met een volle buik vertrokken we weer naar huis.

Nogmaals bedankt voor de fantastisch leuke dag we vonden het super leuk om jullie te leren kennen!

En dan onze eerste avontuurlijke trip.

In een woord Wauw!!

Onze trip begon op koraalbootje wat op zich al een heel avontuur was.

Eenmaal op de Suriname rivier kwamen wel 10 dolfijenen tegen.

Ze zwommen op een afstand van 10 meter van onze boot.

Wauw zo bijzonder om dolfijnen in het wild te zien.

Na het dolfijnen spotten gingen we een plantage in new amsterdam bezoeken.

Een gids leidde ons rond in een museum. aandachtig luisterde we naar zijn verhalen.

We passeerde een gevangenis voor de slaven van vroeger en kregen een rondleiding op de plantage.

Toen het ontspannen deel achter de rug was werd het tijd voor de actie.

We gingen op kaaimannenjacht.

In een gammelbootje, werden we met zijn vijven gezet.

Daar gingen we dan met een hoge snelheid vlogen we door het donkere moeras.

Natuurlijk was ik de gelukkige die als eerste de kaaiman vast moest houden. (NOT)

met Atina naast me die inmiddels ook een kaaiman in haar handen kreeg gedrukt zat ik gepropt in het bootje.

Allebei hopende dat de kaaiman rustig zou blijven kwamen we eindelijk op de kade aan.

MAAr .... wauw wat was dat een ervaring !